Op deze pagina vind je de mediawijze toolbox voor de leerkrachten van het Go! Atheneum Etterbeek. Deze werd gemaakt door BrainBugs, serious game studio, in co-design met leerkrachten en leerlingen eerste graad.
Deze toolbox bestaat uit een heel aantal serious games met (vaak) een bijhorende methode en (soms) verwerkingsopdrachten. Sommige games zijn nog in (door)ontwikkeling, dus inhouden en methodes kunnen veranderen en uitbreiden.
De meeste games hebben we zelf ontwikkeld, de andere games hebben we zelf al regelmatig ingezet in klassen. Voor alle games kan je dus bij ons terecht voor meer duiding en/of een toeleiding naar een vorming over hoe de games het best in te zetten.
(Online) burgerschap, inclusie, discriminatie, rechten & plichten, kolonialisme…
AI, AI-ethiek
Robots, Puppies & Aliens (RPA) – Module 1+2, Module 3* (2025), Module 4* (2025)
Fake news
Squeeze , GetBadNews , RPA – Module 4* (2025)
Datawijsheid
Squeeze , Robots, Puppies & Aliens (RPA) – Module 1+2, + Module 3* (2025), Module 4* (2025)
(Online) Polarisatie
* game in ontwikkeling, co-design en of methode met prototype mogelijk op aanvraag
In BARST! worden spelers geconfronteerd met conflictsituaties op en rond de school. Ze kunnen op een veilige manier hun reactie oefenen in deze situaties. Dit kan een aanzet zijn naar verdere dialoog rond de thema’s in de groep.
Thema’s: (Online) conflicten, (cyber)pesten, harde taal, intra-familiaal geweld, ongewenste aanraking, (seksuele) intimidatie…
Format: online game (speelbaar prototype) + methode + website
Tools: Begeleidende website met QR, live demo, presentatie nabespreking, verwerkingsopdrachten, handleiding
(BrainBugs)
Robots, Puppies & Aliens (RPA) is een spel rond AI en ethiek dat bestaat uit verschillende los van elkaar te spelen modules.
Thema’s: wat is AI, wat is een algoritme, algoritmes trainen en risico’s, intelligentie AI vs mens vs computer,
Format: online game + methode + website
Tools: begeleidende website met QR, live demo, presentatie nabespreking
Thema’s: digitaal burgerschap, social media (etiquette), cyberbullying, datawijsheid, clickbait, lootboxes,
Format: game + methode + website
Tools: Begeleidende website met handleiding + login-portaal met presentatie
Het doel van het spel is om de manipulatietechnieken die vaak worden gebruikt om mensen te misleiden bloot te leggen. Bad News werkt als een psychologisch “vaccin” tegen desinformatie: door het te spelen bouwen spelers cognitieve weerstand op tegen bekende vormen van manipulatie die je online tegen kan komen.
Thema’s: fake news, online manipulatie, polarisering, desinformatie…
Format: online game
Tools: handleiding voor leerkrachten (enkel in het Engels)
🧑1, 2-5
💻smartphone, tablet, computer
🎓 (1) 2 – 6
⏲️ 30′ – 50′
💬 NL/EN/DU…
In dit spel ontdekken de leerlingen de geschiedenis van België in Congo, de bijzonderheden van het koloniale systeem en waarom kolonisatie vandaag nog steeds een probleem is.
Thema’s: koloniaal verleden, kolonisatie, discriminatie…
Format: online tijdslijn + game inclusief verwerkingsopdracht voor in de klas of thuis + verwerkingsopdrachten klas
Tools:
(BrainBugs/JES)
Thema’s: rechten en plichten bij politie-interventies
Format: online game + co-designmethode
Tools: begeleidende website, verwerkingsopdrachten
🧑 1, 2-5
💻 tablet, computer
🎓 1 – 6
⏲️ 15′
💬 NL/ FR
SnitchR is een game over online haat en polarisatie. De taak van de bystander staat hier centraal: wanneer snitch je anderen die te ver gaan. En wanneer gaan die nu eigenlijk te ver?
Thema’s: social media (etiquette), online haat, (online) polarisatie, snitchen/ melden…
Format: momenteel enkel co-design sessies of formats
Tools: Begeleidende website met presentatie en co-design format
Fit-In is een korte minigame die kan werken als een startpunt om na te denken over normen in de maatschappij.
Format: online minigame (instructies in het Engels)
Tools: geen
🧑1, 2-5
💻 tablet, computer
🎓 1 – 6
⏲️ 15′
💬 Engels (weinig taal)
(WATWAT)
Het Vibe Check-spel geeft leerlingen situaties die ze kunnen meemaken op sociale media. Met emojikaarten kunnen ze aanduiden hoe ze denken dat iemand in zo’n situatie zou reageren. In groep beslissen ze of iets een ‘vibe’ of ‘no vibe’ is.
Thema’s: sociale media en emoties, influencers, cyberpesten, uitsluiting..
Format: spel met legplaat en kaarten
Tools: kaartspel, handleiding, legplaat en posters (2 versies aanwezig op de school) + website met o.a. instagramfilter etc.
🧑2-5
💻(smartphone, tablet)
🎓 1 – 4 (5-6)
⏲️ 50′
💬 NL
Iets niet helemaal duidelijk? Onzeker of vragen over een van deze games of methodes of moeite met inloggen: contacteer ons!
Wat kan je van ons verwachten:
Voor sommige van onze games moet je als leerkracht inloggen. Dat gebeurt steeds via dezelfde e-mail login-link en via het menu waarmee je ook op deze toolbox inlogt. Vanop deze pagina kan je dus gewoon doorklikken naar de andere ‘gesloten’ pagina’s.
Zit een e-mailadres van een collega nog niet in onze database: laat hen een mailtje sturen vanuit hun officieel KAE e-mailadres. Voor Squeeze moet je zelf een aparte account aanmaken bij JES.
Sommige games hebben formulieren voor feedback: laat deze gerust invullen door leerlingen, op die manier kunnen we onze games steeds beter maken.
🧑 – game kan individueel (1), per 2 (2) of in kleine groepjes (2-5) gespeeld worden
💻 – game kan op smartphone, tablet of computer gespeeld worden
🎓- 1e tot 6e secundair (+ soms ook basisonderwijs)
⏲️ – duur van game (+ methode)
💬 – taal/ talen
🔒 – je moet inloggen via e-mail (KAE heeft toegang tot alle games)
onderlijnde opties hebben voorkeur
Presentatie: te vinden op SmartSchool bij het vak ‘Gamebeest’
Gratis software om games te maken: Construct3 van Scirra: link naar de online editor, link naar de guided tour
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
__cf_bm | 1 hour | This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management. |
__cfruid | session | Cloudflare sets this cookie to identify trusted web traffic. |
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
vuid | 1 year 1 month 4 days | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos on the website. |
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
eael_screen | 1 month | Description is currently not available. |