KAE Toolbox

Mediawijze toolbox

Op deze pagina vind je de mediawijze toolbox voor de leerkrachten van het Go! Atheneum Etterbeek. Deze werd gemaakt door BrainBugs, serious game studio, in co-design met leerkrachten en leerlingen eerste graad.

Deze toolbox bestaat uit een heel aantal serious games met (vaak) een bijhorende methode en (soms) verwerkingsopdrachten. Sommige games zijn nog in (door)ontwikkeling, dus inhouden en methodes kunnen veranderen en uitbreiden.

De meeste games hebben we zelf ontwikkeld, de andere games hebben we zelf al regelmatig ingezet in klassen. Voor alle games kan je dus bij ons terecht voor meer duiding en/of een toeleiding naar een vorming over hoe de games het best in te zetten.

 

Toolbox

Thema

Tool(s)

(Online) burgerschap, inclusie, discriminatie, rechten & plichten, kolonialisme…

(Online) conflicten, (cyber)pesten, harde taal

AI, AI-ethiek

Robots, Puppies & Aliens (RPA) – Module 1+2, Module 3* (2025), Module 4* (2025)

Fake news

Squeeze , GetBadNews , RPA – Module 4* (2025)

 

Datawijsheid

Squeeze , Robots, Puppies & Aliens (RPA) – Module 1+2, + Module 3* (2025), Module 4* (2025)

 

Social media (& emoties)

Online identiteit

Bystander-gedrag

(Online) Polarisatie

 

* game in ontwikkeling, co-design en of methode met prototype mogelijk op aanvraag

Serious games

Game

Inhouden

Praktisch

BARST!

(BrainBugs, Stad Gent)

in ontwikkeling, lancering jan ’25

In BARST! worden spelers geconfronteerd met conflictsituaties op en rond de school. Ze kunnen op een veilige manier hun reactie oefenen in deze situaties. Dit kan een aanzet zijn naar verdere dialoog rond de thema’s in de groep.

Thema’s: (Online) conflicten, (cyber)pesten, harde taal, intra-familiaal geweld, ongewenste aanraking, (seksuele) intimidatie…

Format: online game (speelbaar prototype) + methode + website

Tools: Begeleidende website met QR, live demo, presentatie nabespreking, verwerkingsopdrachten, handleiding

🧑 1, 2-5

💻smartphone, tablet, computer

🎓 1 – 6

⏲️ 50′ – 100′ – 100’+

💬 NL

🔒 Alleen via login (?)

RPA – Module 1+2

(BrainBugs)

Robots, Puppies & Aliens (RPA) is een spel rond AI en ethiek dat  bestaat uit verschillende los van elkaar te spelen modules.

Thema’s: wat is AI, wat is een algoritme, algoritmes trainen en risico’s, intelligentie AI vs mens vs computer,

Format: online game + methode + website

Tools: begeleidende website met QR, live demo, presentatie nabespreking

🧑 1, 2

💻 tablet, computer

🎓 1 – 6 (+basis 5-6)

⏲️ 50′ – 100′

💬 NL

🔒 Alleen via login (?)

Squeeze

(JES vzw)
 

Thema’s: digitaal burgerschap, social media (etiquette), cyberbullying, datawijsheid, clickbait, lootboxes,

Format: game + methode + website

Tools: Begeleidende website met handleiding + login-portaal met presentatie

🧑 1

💻 computer

🎓 1 – 2 (+basis 5-6)

⏲️ 50′ – 100′

💬 NL

🔒 gratis login bij JES

Get Bad News

(TILT)

 

Het doel van het spel is om de manipulatietechnieken die vaak worden gebruikt om mensen te misleiden bloot te leggen. Bad News werkt als een psychologisch “vaccin” tegen desinformatie: door het te spelen bouwen spelers cognitieve weerstand op tegen bekende vormen van manipulatie die je online tegen kan komen.

Thema’s: fake news, online manipulatie, polarisering, desinformatie…

Format: online game

Tools: handleiding voor leerkrachten (enkel in het Engels)

🧑1, 2-5

💻smartphone, tablet, computer

🎓 (1) 2 – 6

⏲️ 30′ – 50′

💬 NL/EN/DU…

In dit spel ontdekken de leerlingen de geschiedenis van België in Congo, de bijzonderheden van het koloniale systeem en waarom kolonisatie vandaag nog steeds een probleem is.

Thema’s: koloniaal verleden, kolonisatie, discriminatie…

Format: online tijdslijn + game inclusief verwerkingsopdracht voor in de klas of thuis + verwerkingsopdrachten klas

Tools:

  1. website met informatie,  handleidingen leerkracht en leerlingen
  2. website met tijdlijn en game voor leerlingen

🧑 1, 2-5

💻 tablet, computer

🎓  4 – 6

⏲️ 100′ – 100’+

💬 NL/ FR

HOLD IT!

(BrainBugs/JES)

Thema’s: rechten en plichten bij politie-interventies

Format: online game + co-designmethode

Tools: begeleidende website, verwerkingsopdrachten

🧑 1, 2-5

💻 tablet, computer

🎓 1 – 6

⏲️ 15′

💬 NL/ FR

 

SnitchR*

 (BrainBugs)
 
in ontwikkeling, co-design mogelijk

SnitchR is een game over online haat en polarisatie. De taak van de bystander staat hier centraal: wanneer snitch je anderen die te ver gaan. En wanneer gaan die nu eigenlijk te ver?

Thema’s: social media (etiquette), online haat, (online) polarisatie, snitchen/ melden…

Format: momenteel enkel co-design sessies of formats

Tools: Begeleidende website met presentatie en co-design format

🧑 1, 2-5

💻 smartphone, tablet, computer

🎓  1 – 6

⏲️ 50′ – 100′ – 100’+

💬 NL

🔒 Alleen via login (?)

Respect!

(BrainBugs/JES)

in ontwikkeling

Thema’s: respectvolle communicatie politie vs jongeren

Format: online game + methode

Tools: begeleidende co-design website, verwerkingsopdrachten

🧑 1, 2-5

💻  tablet, computer

🎓  1 – 6

⏲️ 15′

💬 NL/ FR

🔒 Alleen via login (?)

Fit-In

(Axel)

 

Fit-In is een korte minigame die kan werken als een startpunt om na te denken over normen in de maatschappij.

Format: online minigame (instructies in het Engels)

Tools: geen

🧑1, 2-5

💻 tablet, computer

🎓  1 – 6

⏲️ 15′

💬 Engels (weinig taal)

VibeCheck

(WATWAT)

Het Vibe Check-spel geeft leerlingen situaties die ze kunnen meemaken op sociale media. Met emojikaarten kunnen ze aanduiden hoe ze denken dat iemand in zo’n situatie zou reageren. In groep beslissen ze of iets een ‘vibe’ of ‘no vibe’ is.

Thema’s: sociale media en emoties, influencers, cyberpesten, uitsluiting..

Format: spel met legplaat en kaarten

Tools: kaartspel, handleiding, legplaat en posters (2 versies aanwezig op de school) + website met o.a. instagramfilter etc.

🧑2-5

💻(smartphone, tablet)

🎓  1 – 4 (5-6)

⏲️ 50′

💬 NL

 
Support

Iets niet helemaal duidelijk? Onzeker of vragen over een van deze games of methodes of moeite met inloggen: contacteer ons!

Wat kan je van ons verwachten:

  • info, tips & tricks over deze games en methodes
  • toeleiding naar vormingen waar mogelijk
  • bij games in ontwikkeling: begeleide sessies met testen van prototype en methode (op aanvraag)

Voor sommige van onze games moet je als leerkracht inloggen. Dat gebeurt steeds via dezelfde e-mail login-link en via het menu waarmee je ook op deze toolbox inlogt. Vanop deze pagina kan je dus gewoon doorklikken naar de andere ‘gesloten’ pagina’s. 

Zit een e-mailadres van een collega nog niet in onze database: laat hen een mailtje sturen vanuit hun officieel KAE e-mailadres. Voor Squeeze moet je zelf een aparte account aanmaken bij JES.

Sommige games hebben formulieren voor feedback: laat deze gerust invullen door leerlingen, op die manier kunnen we onze games steeds beter maken.

Legende

🧑 – game kan individueel (1), per 2 (2) of in kleine groepjes (2-5) gespeeld worden

💻 – game kan op smartphone, tablet of computer gespeeld worden

🎓- 1e tot 6e secundair (+ soms ook basisonderwijs)

⏲️ – duur van game (+ methode)

💬 – taal/ talen

🔒 – je moet inloggen via e-mail (KAE heeft toegang tot alle games)

onderlijnde opties hebben voorkeur

 

Game design thinking:

Game design thinking als methode:

Presentatie: te vinden op SmartSchool bij het vak ‘Gamebeest’

Gratis software om games te maken: Construct3 van Scirra: link naar de online editor, link naar de guided tour