SOCIETY

A brainbugged society

Conflict drijft de mens tot design. Zelfs als er geen sprake is van een directe overlevingsstrijd, verleiden zowel grote als kleine problemen ons continu tot het idee van maakbaarheid. Maar het menselijke probleemoplossend vermogen als deeltjesversneller van de geschiedenis toont zich als een tweesnijdend zwaard: door het grootkapitaal aangedreven technologische evoluties zitten in een vlucht vooruit terwijl we op sociaal-politiek niveau worstelen met de ‘juiste’ probleemdetectie en geschikte regelgeving.

Onze digitale verlengstukken eisen vaker ons volledig werkgeheugen op eerder dan het te verlichten. Waar de digitale revolutie ons aanvankelijk meer mogelijkheden en vrijheden schonk, ervaren we ondertussen allerlei vormen van collectieve duizeligheid op een dolgedraaide virtuele carousel. We’re brainbugged.

 

(...) our brains are the product of evolution and, while flexible enough to adapt to the demands of our current society and environment, (they) exhibit “bugs” that are relics of our past.

Service design

Zich bewust van de bedreigende digitale kloof en de realiteit dat digitale technologie nooit waardenvrij kan zijn, gelooft het makerscollectief BrainBugs in de holistische benadering als voorwaarde van alle sociale innovatie en de ontwikkeling van digitale hulpmiddelen die daarbij van dienst zijn.
Deze reflex ademt service design in en uit, en staat voor design dat begint met een stapje zij- & achterwaarts. BrainBugs service design in een schematische dans:

 

Human centered

Door de projecten, diensten en partners waar BrainBugs voor kiest, streeft ze naar meer sociale gelijkheid, mediawijsheid en toegankelijke (digitale) technologie in functie van een duurzame en democratische samenleving, en het welzijn en burgerschap van de mens. Daarvoor brengt ze de ervaringen en verhalen van alle partners en hun doelgroepen in kaart om van daaruit de bestaande context te analyseren in relatie tot de menselijke waarden en noden: het vertrekpunt van het leggen van nieuwe verbanden en een duurzaam gelijkwaardig partnerschap

 

Self determination

De self-determination theory is een belangrijk handvat voor human-centered & service design. Vanuit een zeer brede ervaring in het jeugdwerk, hecht het BrainBugs collectief immers veel belang aan het empoweren en ondersteunen van mensen in hun autonomy, belongingness & competence.

 

Ons team

Sinds 2011 vormen Bram Allegaert en Lennert Mottar een geoliede tandem die ondertussen verschillende landschappen doorkruiste. Eerst genoten ze 9 jaar lang van de grote experimenteerruimte die de jeugdorganisatie JES hen schonk. Daar leidden ze het multimedialabo voor jongeren in Brussel, wat resulteerde in unieke gameworkshops, digital storytelling trajecten, de ontwikkeling van de eerste participatie-app Lomap (2012) in het Vlaamse jeugdwerk, het mediakanaal BXL Open View (2016) en de award-winnende serious game over online identiteit Squeeze (2019). Wat volgde was een intensieve passage als managing & creative director bij gameWise vzw waar ze internationale projecten opvolgden en de succesvolle serious game over mentaal welzijn Lockdown Minds (2021) ontwikkelden.

Met BrainBugs en de merken GameBeest, TechTick en ConsulAnt, tillen ze hun samenwerking naar een hoger niveau voor een sociaal-innovatief project met een ultieme en curieuze mix van serious games, service design, storytelling, game based empowerment en digital sensemaking tools. Dit alles op maat van partners en hun doelgroepen en vanuit een holistische visie op digitale technologie, identiteit en de samenleving.

BrainBugs beweegt zich in een netwerk van creatievelingen, sociaal-cultureel werkers, pedagogen, kunstenaars, activisten, zorgverleners (…) die een expliciete bijdrage leveren aan een rechtvaardigere samenleving met meer sociale en economische gelijkheid, participatie en algemeen (mentaal) welzijn. 

Meer dan voor een tweekoppig team, kiest BrainBugs voor een makerscollectief met externe professionele illustratoren, makers en schrijvers die bij verschillende projecten betrokken zijn:

Pieter Delfosse is schrijver, docent en theatermaker. Hij werkte reeds voor verschillende projecten samen met BrainBugs en voorzag games van gevatte teksten, pedagogische omkadering en personage- & methode ontwikkeling. De samenwerking werkt ook in de andere richting: zo ontwikkelt BrainBugs in opdracht van Pieter een digitale artistieke experimentele web-app.

Zeno De Ridder is een illustrator en animator waarmee Lennert en Bram in het verleden al aan serious games zoals Lockdown Minds hebben gewerkt. Voor verschillende BrainBugs games creëerde Zeno een uitgebreide digitale ontwerpmodule voor personages met verschillende uiterlijke kenmerken, kleding en accessoires. 

Yara Rymen is schrijver en gamedesigner en deed haar stage als studente Master Schrijven aan het RITCS bij BrainBugs. Ze schreef mee aan een aantal (in-game) teksten en werkte een aantal storylines uit.

Joost Jansen is art-director, animator en filmregisseur voor zowel artistieke auteursfilms als commerciële projecten. Zijn JJ-studio is in Brussel gevestigd. Joost is de art-director en animator voor een nieuw project dat in de pijplijn zit: een serious game over artificiële intelligentie. 

Lies Geers is grafisch vormgever en illustrator. Voor verschillende gameprojecten ontwerpt Lies een uitgebreide illustratiebibliotheek met modulaire 2D elementen zoals een straatbeeld en een schoolgebouw- en omgeving. 

 

Partner worden?

Zin in een digitale dans met ons? Contacteer ons vrijblijvend voor de eerste voorzichtige pasjes.