Co-design sessie

Prototypes

Situaties: game design canvassen

Theoretische kaders

5A methode van Sensoa:

  • Anderen betrekken
    • vriend(in)
    • omstander
    • verantwoordelijke…
  • Afleiden
    • slachtoffer aanspreken
    • in de buurt gaan staan…
  • Afzonderen
    • tussen gaan staan
    • meenemen naar andere plek
  • Aanspreken
    • slachtoffer en/of dader
    • kort en bondig
    • doel: gedrag stoppen + veiligheid
      • ‘Alles ok hier’
      • ‘Valt die persoon je lastig’
      • ‘Wat je doet is ongepast’…
  • Aanwezig blijven
    • tijdens gedrag in de buurt blijven
    • achteraf steun en hulp bieden

Denkkader polarisatie Bart Brandsma:

4 gamechangers:

  1. Verander de doelgroep: richt je niet op de pushers, maar versterk het midden.
  2. Verander van onderwerp: kies een vraagstuk dat bij de middengroep – en liefst ook de joiners – leeft. Je hebt het daarbij niet over meningen, maar over hoe een vraagstuk aan te pakken.
  3. Verander van positie. In plaats van bruggenbouwer stel je kaders vanuit het midden, met ruimte voor dialoog.
  4. Verander van toon, niet spreken in termen van goed of fout
BARST! Concept presentatie - 23-10 door Bram van BrainBugs