JES Politieproject

Project management: update 12/22

Tussentijdse evaluatie/ pitch naar kabinet:

 https://brainbugs.be/politieproject-update-22-12/ (open link/ niet achter login)

 
 

Promobeelden

QR-codes

WERKDOCUMENTEN

1 de4f971f14 JES_POL/Respect b6a0aef97d
Home / Respect
ThumbNameSizeDate
Thumbgeneral_FR.xlsx

Download Copy Link
10.36 KB21 september 2022
Thumbjongeren_fr.xlsx

Download Copy Link
17.19 KB21 september 2022
Thumbpolitie_fr.xlsx

Download Copy Link
18.29 KB21 september 2022

3

Prototype 1: RESPECT (werktitel)

  • Permalink met steeds de laatste versie: https://brainbugs.be/respect
  • Link is open en onbeschermd (anders zou je moeten inloggen)
  • Prototype is speelbaar en te testen met jongeren/ jeugdwerkers/ politie. Houd rekening met onderstaande onvolledigheden en vermeld de context + geef disclaimer.
 
  • Vermeld doelgroep van het spel:
    • politie (in opleiding)
    • kan ook gebruikt worden met jongeren, jeugdwerkers, dan echter best met begeleidende methode (nog te ontwikkelen)
  • Vermeld doelstellingen van het spel
    • politie: dilemmatraining, empathiebrug met leefwereld jongeren, beter leren communiceren met jongeren…
    • jongeren: empathiebrug met leefwereld/dilemma’s politie, beter leren communiceren met politie
  • Vermeld de beperkingen van een game-format:
    • keuzes in antwoorden en situaties zijn bewust beperkt, daardoor kan het spel als polariserend geïnterpreteerd worden.  Het geven van meerdere opties en het goed schetsen van een context in een (weinig-talige) game is moeilijk en druist in tegen de game-dynamics (game-mechanismen).
 
  • Inhoudelijk design:
    • Inleiding en (legal) disclaimer (overleg 5/7, overleg juristen JES en BB)
    • Eventuele aanpassing NL-teksten op maat van jongeren: JES
    • Eventuele aanpassing FR-teksten op maat van jongeren: JES
    • Eventuele aanpassing situaties JES + BB: voorstellen bekijken, beslissen voor 15/7
    • Nakijken scores Law & Order / StreetCred: JES + BB
    • Nadenken over naam NL/FR; voorlopig: RESPECT
    • feedback/reactie knop: ik ben niet akkoord met de situatie of de voorgestelde antwoorden: laat je feedback achter
  • Grafisch design:
    • Foto’s achtergronden situaties (BB)
  • Technisch design:
    • laatste aanpassingen iPhone-toestellen (kleine schermen?) BB
 
  • Nadenken over te verzamelen in-game data BB/JES
  • Feedbackform (zie onder) biedt ook kansen om data te verzamelen: zie suggesties onder.
 

Feedback/ testing/ debugging:

  • Feedbackformulier RESPECT NL
  • Feedbackformulier RESPECT FR
  • Feedback op het feedbackformulier ook altijd welkom! 😉
  • Gelieve voor interne feedback ook deze formulieren te gebruiken
 
 

Prototype 2: HOLD-IT! (werktitel)

  • Permalink met steeds de laatste versie: https://brainbugs.be/holdit
  • Link is open en onbeschermd (anders zou je moeten inloggen)
  • Prototype is speelbaar en te testen met jongeren/ jeugdwerkers/ politie. Houd rekening met onderstaande onvolledigheden en vermeld de context + geef disclaimer
 
  • Vermeld doelgroep(en) van het spel:
    • jongeren
    • kan ook gebruikt worden met/door politie (in opleiding), jeugdwerkers
  • Vermeld doelstellingen van het spel
    • jongeren: betere kennis van de rechten en plichten (voor beide doelgroepen) bij politie-interventies/acties
    • politie: betere kennis van de rechten en plichten (voor beide doelgroepen) bij politie-interventies/acties
  • Vermeld de beperkingen van een game-format:
    • idem als hierboven: keuzes in antwoorden en situaties zijn bewust beperkt, daardoor kan het spel als polariserend geïnterpreteerd worden.  Het geven van meerdere opties en het goed schetsen van een context in een (weinig-talige) game is moeilijk en druist in tegen de game-dynamics (game-mechanismen).
 
  • Inhoudelijk design:
    • Inleiding en (legal) disclaimer (overleg 5/7, overleg juristen JES en BB)
    • Eventuele aanpassing NL-teksten op maat van jongeren: JES
    • Eventuele aanpassing FR-teksten op maat van jongeren: JES
    • Eventuele aanpassing situaties JES + BB: voorstellen bekijken, beslissen voor 15/7
    • Nakijken scoresysteem: JES + BB
    • Nadenken over naam NL/FR; voorlopig: HOLD-IT!, maar opmerking dat dit niet begrepen zal worden door FR doelgroepen. (suggesties shw: Stop!, Time-out
    • feedback/reactie knop: ik ben niet akkoord met de situatie of de voorgestelde antwoorden: laat je feedback achter
    • ontwerp van een boomstructuur  ‘Wat te doen bij politie interventies’. Elke kolom bestaat uit verschillende keuzepaden. Eerste ontwerp, graag nog feedback en aanvullingen/aanpassingen waar nodig.
  • Grafisch design:
    • Foto’s achtergronden situaties (BB)
    • Feedback uiterlijk politie/jongeren =  positief
  • Technisch design:
    • laatste aanpassingen iPhone-toestellen (kleine schermen?) BB
 
  • Nadenken over te verzamelen in-game data BB/JES
  • Feedbackform (zie onder) biedt ook kansen om data te verzamelen: zie suggesties onder.
  • Suggesties dataset
 

Feedback/ testing/ debugging:

  • Feedbackformulier HOLDIT NL
  • Feedbackformulier HOLDIT FR
  • Feedback op het feedbackformulier ook altijd welkom!
  • Gelieve voor interne feedback ook deze formulieren te gebruiken
 
 

CO-DESIGN PROCES

Co-design van tweedelige serious/awareness game & methode

Doelen:
  • empathie verhogen tussen politie en jongeren
  • noodzaak aan wederzijds respect benadrukken
  • jongeren informeren over rechten en plichten bij politie-interventies
 

Co-design sessies:

 https://www.aigpol.be/ Algemene Inspectie van de Politie, met o.a. adjunct-Inspecteur-generaal Johan De Volder en enkele andere hoofdcommissarissen/directieleden van de AIG.

Algemeen zeer positieve feedback over de methode en reeds aanwezige inhouden. De directie zag veel potentieel voor een dergelijke tool (als middel tot dilemmatraining) in de algemene werking van de politie (bijvoorbeeld in de politiescholen).

 

Algemeen positieve feedback over methode en inhouden.

Aantal suggesties voor aanpassingen (verwerkt)

 

met deelnemers van de politiezone Midi (gemeenten Anderlecht, Sint-Gillis, Vorst). De jeugd-, preventie- en politieafdeling van de gemeente Anderlecht, jeugd/ sociaal werk organisaties JES (/VGC), AMO en Alhambra.

Gemengde feedback. Opmerking dat één van de voorgestelde prototypes mogelijks zelf polariserend kan werken.

 

Algemeen positieve feedback, enkele opmerkingen over de straattaal en enkele situaties die (nog) niet voldoende aansluiten bij de realiteit. Straathoekwerkteam doet zelf enkele suggesties naar verbeteringen. Wordt opgevolgd in de co-designsessie van 23/6

 

Bekijk de concept design sheets hieronder of bij de werkdocumenten (folder ‘Co-design labs’)

Lieven bekijkt teksten individueel met Brahim en Youssef

Op aangeven van het team SHW werd het feedbackformulier aangepast met een bijkomende vraag over eigen ervaringen met politie interventies:

 

Positieve feedback. De meerderheid van de jongeren vonden de situaties en reacties realistisch. Er kwamen enkele commentaren op woordgebruik en de titel is voor de meesten niet herkenbaar (kennen het concept ‘Hold-It! niet)

Feedbackformulieren werden door deel van de groep ingevuld: daaruit wordt bovenstaande bevestigd. Jongeren zien nut en noodzaak van het spel in. Begrijpen dat het gaat over de eigen rechten.

Op feedbackvragen rond eigen ervaring met politiegeweld werd door de meerderheid van de jongeren bevestigend gereageerd (ze duidden 1 of meer opties aan). Noot: Sommige formulieren werden door groepjes van 2 of 3 jongeren ingediend.

 
resultaten feedbackform 5/7/22 pleinpatrons