Robots, Puppies & Aliens - Methode

Robots, Puppies & Aliens (RPA)

Het spel
ROBOTS, PUPPIES & ALIENS (RPA) is een online serious game die tieners (11-16j) verschillende soorten en gradaties van artificiële intelligentie en ‘machine learning‘ spelenderwijs laat ontdekken. Onderweg worden de ethische kwesties die met deze technologie gepaard gaan onder de loep genomen.
PuppyPortret
VERHAAL: In een nabije toekomst controleert de speler een puppy en AI-robots in een strijd tegen aliens, alien-AI en alien-robots. De speler maakt daarbij zowel operationele als morele keuzes maakt over mens en technologie.
 

Het spel en de methode zitten nog in een prototype-fase. Voor alle vragen, bugs, extra info: contacteer ons.

Door dit dashboard te gebruiken ga je akkoord met de voorwaarden en privacy statement van het spel en de privacy statement van dit platform.

Testsessie (50′-100′)
  1. Algemene bevraging AI, zie onder: QR Vragen AI (optioneel)
  2. Introductie via de presentatie: zie presentatie hieronder of op deze link
  3. Deelnemers spelen het spel, zie link in de presentatie of hieronder bij QR Game
  4. Deelnemers vullen het feedbackformulier in. Zie onder:  QR feedback
  5. Vervolg presentatie voor de nabespreking (zie onder)
  6. (Optioneel) Kort groepsgesprek over het spel en de leerinhouden. Mogelijke richtvragen in dit gesprek:
    1. Wat vonden ze van het spel? (zeer algemeen)
    2. Wat wisten ze al? Wat niet? 
    3. Wat vonden ze moeilijk?
    4. Wat is de bedoeling van het spel
    5. Welke vragen hebben ze nog bij AI
    6. Wat zou deel moeten uitmaken van het vervolg van dit spel?
 

QR Vragen AI

Algemene voorafbevraging kennis rond AI (optioneel)

Presentatie

Voorbespreking (tot slide 13) en nabespreking (vanaf slide 14) van de game.

QR Game

Laat leerlingen de QR-code scannen met hun toestel of laat ze het webadres hieronder invullen. Let op: deze links kunnen veranderen bij updates. Gelieve telkens op dit dashboard in te loggen om zeker de laatste versie van het spel te spelen.

Live demo

Ga hier ‘live’ stap voor stap door het spel. Dit kan nuttig zijn bij nabespreking of bij vragen rond specifieke inhouden.

QR Feedback Game

Feedbackformulier met vragen rond de leerdoelen van modules 1 en 2.