Robots, Puppies & Aliens - Methode

Robots, Puppies & Aliens (RPA)

Het spel
ROBOTS, PUPPIES & ALIENS (RPA) is een online serious game die tieners (11-16j) verschillende soorten en gradaties van artificiële intelligentie en ‘machine learning‘ spelenderwijs laat ontdekken. Onderweg worden de ethische kwesties die met deze technologie gepaard gaan onder de loep genomen.
PuppyPortret
VERHAAL: In een nabije toekomst controleert de speler een puppy en AI-robots in een strijd tegen aliens, alien-AI en alien-robots. De speler maakt daarbij zowel operationele als morele keuzes maakt over mens en technologie.
 

Het volledige spel en de bijhorende methode worden momenteel nog ontwikkeld. De eerste modules + methode zijn wel al inzetbaar. Deze vind je hieronder. Voor alle vragen, bugs, extra info: contacteer ons.

Door dit dashboard te gebruiken ga je akkoord met de voorwaarden en privacy statement van het spel en de privacy statement van dit platform.

Programma (50′-100′)

Voorgestelde methode voor de eerste speelbare introductie labs:

  1. Intro: algemene bevraging AI (optie)
  2. Intro: voorbespreking – Wat is AI?
  3. Lab 1: deelnemers spelen het eerste lab  van het spel.
  4. Lab 1: nabespreking
  5. Lab 2: deelnemers spelen het tweede lab  van het spel.
  6. Lab 2: nabespreking
  7. Afronding: Deelnemers vullen het feedbackformulier in
  8. Afronding: Kort groepsgesprek over het spel en de leerinhouden. (Optie)  Mogelijke richtvragen in dit gesprek:
    1. Wat vonden ze van het spel?
    2. Wat wisten ze al? Wat niet? 
    3. Wat vonden ze moeilijk?
    4. Wat is de bedoeling van het spel?
    5. Welke vragen hebben ze nog bij AI?

Fiches Lab 1 & 2

RPA – Lab 1

Thema’s: intelligentie AI vs mens vs ‘gewone’ computerkracht, wanneer zet je wat in…

Opdracht: spelers moeten bepalen welke taak eerder geschikt is voor AI, voor een gewone computer of voor de mens…

Pointers:

  • Let op dat spelers de vraag goed begrijpen.
  • Een aantal vragen zijn voor discussie vatbaar (meerdere antwoorden zijn mogelijk).

🧑 1, 2

💻 tablet, computer

🎓 1 – 6 (+basis 5-6)

⏲️ 15′

💬 NL

🔒 Alleen via login (?)

RPA – Lab 2

Thema’s: verschillende soorten machine learning, risico’s training algoritmes, AI-bias (vooroordelen)…

Opdracht: spelers moeten zelf een AI trainen en de AI corrigeren waar nodig.

Pointers:

  • Let er op dat spelers de instructies goed lezen.

🧑 1, 2

💻 tablet, computer

🎓 1 – 6 (+basis 5-6)

⏲️ 15′

💬 NL

🔒 Alleen via login (?)

RPA – Newsroom

Thema’s: AI en fake news, manipulatie social media, polarisering…

Opdracht: spelers moeten het neuws in hun voordeel manipuleren

Pointers:

  • Let op! Niveau: eerder 2e en 3e graad secundair. Klassikaal/ in groepjes is 1e graad mogelijk.
  • Let er op dat spelers de instructies goed lezen.
  • Deze module is in een eerste versie af, maar wordt nog getest en verbeterd. Feedback is zeker welkom. 

🧑 1, 2

💻 tablet, computer

🎓 3 – 6 secundair

⏲️ 15′

💬 NL

🔒 Alleen via login (?)

 

🧑 – game kan individueel (1), per 2 (2) of in kleine groepjes (2-5) gespeeld worden

💻 – game kan op smartphone, tablet of computer gespeeld worden

🎓– 1e tot 6e secundair (+ soms ook basisonderwijs)

⏲️ – duur van game (+ methode)

💬 – taal/ talen

🔒 – je moet inloggen via e-mail

onderlijnde opties hebben voorkeur

 

Intro: Bevraging AI

Algemene voorafbevraging kennis rond AI (optioneel)

Intro: Voorbespreking

Voorbespreking van de game en van Lab 1 en Lab 2: wat is AI, wat zijn algoritmen…?

Lab 1: QR en link

RPA lab 1

QR Code

Laat leerlingen de QR-code scannen met hun toestel of laat ze het webadres hierboven invullen. Let op: deze links kunnen veranderen bij updates. Gelieve telkens op dit dashboard in te loggen om zeker de laatste versie van het spel te spelen.

Lab 1: live demo

Lab 1: Nabespreking

QR Lab 2

RPA lab 2

QR Code

Laat leerlingen de QR-code scannen met hun toestel of laat ze het webadres hierboven invullen. Let op: deze links kunnen veranderen bij updates. Gelieve telkens op dit dashboard in te loggen om zeker de laatste versie van het spel te spelen.

Live demo Lab 2

Lab 2: Nabespreking

QR Newsroom

RPA lab 2

QR Code

Laat leerlingen de QR-code scannen met hun toestel of laat ze het webadres hierboven invullen. Let op: deze links kunnen veranderen bij updates. Gelieve telkens op dit dashboard in te loggen om zeker de laatste versie van het spel te spelen.

Live demo Newsroom

QR Feedback Lab 1 + 2

Feedbackformulier voor leerlingen: 4 korte vragen rond de leerdoelen van modules 1 en 2.

Feedback begeleiders

We horen graag je feedback als begeleider! Zijn er nog zaken onduidelijk, wat mist er nog aan het spel of de methode? Of heb je nog vragen? Laat het ons even weten via onderstaand formulier.