Foodswamp Tycoon - co-design

Foodswamp Tycoon

Het spel
Foodswamp Tycoon is een spel dat jongeren bewust wil maken van de technieken en strategieën van reclame rond ongezonde voeding. Door het spelen van het spel nemen ze een meer kritische houding aan tegenover deze vormen van reclame. 
samrtphone-pole
 

Het volledige spel en de bijhorende methode worden momenteel nog ontwikkeld. De eerste losse modules zijn wel al inzetbaar. Deze vind je hieronder. Voor alle vragen, bugs, extra info: contacteer ons.

Door dit dashboard te gebruiken ga je akkoord met de privacy statement van dit platform.

logo_UGent
Programma (50′-100′)

Voorgestelde methode voor de eerste speelbare introductie modules:

  1. Intro
  2. Temptation Salad: deelnemers spelen de eerste minigame: Temptation Salad
  3. Deelnemers vullen het feedbackformulier in.
  4. Nabespreking
  5. Healthwasher: deelnemers gaan aan de slag met het paper prototype van Healthwasher.
  6. Voorstelling dozen: Elk team stelt zijn doos voor en legt uit waarom ze bepaalde dingen gekozen hebben.
  7. Nabespreking
  8. Afronding: Kort groepsgesprek over het spel en de leerinhouden. (Optie)  Mogelijke richtvragen in dit gesprek:
    1. Wat vonden ze van het spel?
    2. Wat wisten ze al? Wat niet? 
    3. Wat vonden ze moeilijk?
    4. Wat is de bedoeling van het spel?
    5. Welke vragen hebben ze nog over het thema?

Fiches per module

Temptation Salad

Thema’s: weerstanden tegen reclame en de neutralisatietechnieken die ingezet worden om deze weerstanden te breken.

Opdracht: spelers moeten er voor zorgen dat klanten voor hun fastfoodzaak (blijven) kiezen. Dit doen ze door gerichte neutralisatietechnieken (acties) toe te passen waarmee ze verschillende weerstanden van klanten wegwerken.

Pointers:

  • Let op dat spelers de tutorial goed volgen.

🧑 1, 2-4

💻 tablet, computer

🎓 1 – 6

⏲️ 15′

💬 NL

Healthwasher

Thema’s: Healthwashing, voedsellabels, voedselclaims

Opdracht: Was de te eerlijke claims weg van de verpakking en plaats er betere in de plaats. Zorg dat je verpakking zo aantrekkelijk mogelijk is.  

Pointers:

  • Digital + paper prototype beschikbaar

🧑 1, 2-4

💻 tablet, computer

🎓 1 – 6 (+basis 5-6?)

⏲️ 15′

💬 NL

 

🧑 – game kan individueel (1) of in kleine groepjes (2-4) gespeeld worden

💻 – game kan op smartphone, tablet of computer gespeeld worden

🎓– 1e tot 6e secundair (+ soms ook basisonderwijs)

⏲️ – duur van game (+ methode)

💬 – taal/ talen

🔒 – je moet inloggen via e-mail

onderlijnde opties hebben voorkeur

 

Verhaal

Jij bent een Foodswamp Tycoon. Dit betekent dat je controle hebt over alle voedingszaken rond een school. Je staat in voor het beheer van je foodswamp en je moet je marktaandeel behouden, winst blijven maken en je reputatie hoog houden.

Via 3 minigames kan je je voedingsproducten en reclame-campagnes manipuleren om de rondhangende jongeren aan te trekken naar jouw verdeelpunten of weg te trekken van opkomende concurrenten.

Temptation Salad live demo

Temptation Salad QR en link

QR Code

Laat leerlingen de QR-code scannen met hun toestel of laat ze het webadres hierboven invullen. Let op: deze links kunnen veranderen bij updates. Gelieve telkens op dit dashboard in te loggen om zeker de laatste versie van het spel te spelen.

QR Feedback

Feedbackformulier voor leerlingen: 4 korte vragen rond de leerdoelen van modules 1 en 2.

Healthwasher QR en link

Laat leerlingen de QR-code scannen met hun toestel of laat ze het webadres hierboven invullen. Let op: deze links kunnen veranderen bij updates. Gelieve telkens op dit dashboard in te loggen om zeker de laatste versie van het spel te spelen.

Healthwasher live demo

Healthwasher paper prototype

Bekijk op Canva - Document voor educatieve doeleinden, niets uit deze presentatie mag publiek of commercieel gebruikt worden zonder toestemming. © 2025 BrainBugs / UGent

Feedback begeleiders

We horen graag je feedback als begeleider! Zijn er nog zaken onduidelijk, wat mist er nog aan het spel of de methode? Of heb je nog vragen? Laat het ons even weten via onderstaand formulier.